2007. október 20., szombat

Csillagászati hírek 2. - Mennyei haboskakaó

Már megint jönnek.
Meteorzápor várható vasárnap éjjel. Bár ahogy elmagyarázták nekem ezt a csillaghullás jelenséget, abban semmi veszélyes dolgot nem érzékeltem, de mégiscsak valamiféle meteorokról van szó, amik össze-vissza rohangálnak odafenn. Vagyis nem összevissza, de mégiscsak, hullanak.
Az történik, hogy halad a Halley-üstökös szépen a Nap körüli pályáján, és amikor túl közel merészkedik a Naphoz, a napsugárzás hatására kőzetdarabkák válnak le róla, és mi ezeket a leszakadt darabkákat látjuk potyogó csillagoknak innen, a Földről. Legalábbis ebben az esetben, mert például az augusztusi csillaghullást a Swift-Tuttle üstökös napközelbe érése okozza, ekkor alakul ki a legismertebb meteorraj, a Perseidák. Ez a mostani az Orionidák lesznek. Bizony. Október 21-én, éjfél és napfelkelte között óránként 15-20 hullócsillagot láthat, aki kiáll az ablakba, vagy mászkál kicsit a hétvégére jósolt havazásban.
A Halley-üstökös a legfényesebb üstökös. 76 évenként jár a Nap és a Föld közelében, vízjég a magja, legutóbb 1986-ban járt erre. Ha most végigtekintek gondolatban ebben az évben született ismerőseimen, azt kell mondjam, hagyott nyomot maga után. Mondom mindezt jó értelemben. Legközelebb 2061-ben jár erre, akkorra tervezem a huszonnegyedik gyerekemet (fiút) és az űrutazásomat. A meteoroidok sűrűsége állítólag olyan, mint az instant kakaóporé.
Vasárnap éjjel, mennyei haboskakaó.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Soha nem láttam még hullócsillagot. ELőször 15 éves koromban nem láttam: kint feküdtünk a stégen néhány osztálytárssal, ott is egy, nézd csak, ott is, ott is, én meg kapkodtam a fejem - mindig másfelé fókuszáltam. Idén nyáron láttam egy hullócsillagot, de nem emlékszem, hogy láttam-e.

Névtelen írta...

de en lattam a halleyt 1997-ben. a várból néztem éjszakánlént, és közben középfelnémet legendákat fordítottam. vagy lehet, hogy az nem a halley volt? szerintem de.

lunapesce írta...

Az a Hale-Bopp üstökös volt! Csak 1995-ben fedezték fel, korábban nem tudtak róla, és 97'-ben ért földközelbe. Nem a Halley volt.

lunapesce írta...

És mivel a felvételeken úgy látszott, mintha valami követné az üstököst, egy Mennyország Kapuja nevű szekta tömeges öngyilkosságot követett el, mert azt gondolták, hogy egy UFÓ követi az üstököst, és itt akarták hagyni földi testüket, hogy elmenjenek az űrhajóval. Szegény üstökös mit se tudott erről, ő csak jött. Te meg nézted, a Várból.

Névtelen írta...

tenyleg, a hale-bopp volt azert kevertem ossze mert ugyanugy kezdodik . es amikor utoljára lattuk ezt a hale-boppot akkor adtam egy zseborat valakinek ott, es belerejtettem egy kis levelet, ami a következő hale-bopprol szolt.

Névtelen írta...

Tegnap egy csillagásszal konzultáltam. Felvilágosított, hogy meteornak csak az nevezhető, ami be is csapódik a földbe. Amúgy kisbolygók és üstökösök. Aztán elbeszélgettünk még a nem szénalapú élet lehetőségeiről, meg arról, hogy melyek a legszexibb rajzfilmfigurák.